ترویج و آموزش کشاورزی
جواد قاسمی؛ حسن علی پور؛ ندا علیزاده
چکیده
ارتباط بین تحقیقات و ترویج، همواره بهعنوان یکی از موضوعات مهم و چالشبرانگیز در نظامهای نوآوری کشاورزی بهشمار میرود. با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی، ارتباط بین این دو بخش بهعنوان یک مؤلفه مهم مورد توجه قرار گرفت. هدف کلی تحقیق پیمایشی حاضر که در سالهای 1400 تا 1401 انجام شد، تحلیل سازوکارهای ارتباط اثربخش بین تحقیقات ...
بیشتر
ارتباط بین تحقیقات و ترویج، همواره بهعنوان یکی از موضوعات مهم و چالشبرانگیز در نظامهای نوآوری کشاورزی بهشمار میرود. با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی، ارتباط بین این دو بخش بهعنوان یک مؤلفه مهم مورد توجه قرار گرفت. هدف کلی تحقیق پیمایشی حاضر که در سالهای 1400 تا 1401 انجام شد، تحلیل سازوکارهای ارتباط اثربخش بین تحقیقات و ترویج در نظام نوین ترویج کشاورزی بود. جامعه آماری پژوهش، مروجان (1113 نفر) استانهای البرز، فارس، سیستان و بلوچستان و لرستان بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 291 نفر برآورد شد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخت بود که روایی آن از طریق نظرخواهی از متخصصان (روایی صوری) و روایی سازهای و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزارهایSPSS نسخه 22 و Smart PLS نسخه 3 انجام شد. رتبهبندی سازوکارهای ارتباط اثربخش بین تحقیقات و ترویج نشان داد که سازوکارهای «انگیزشی» و «نظارت و ارزیابی» بهترتیب با میانگین 85/3 و 80/3 در بالاترین و سازوکارهای «ساختاری-کارکردی» و «مشارکتی» بهترتیب با میانگین 66/3 و 67/3 در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این سازوکارها دارای هشت مؤلفه اصلی «انگیزشی»، «مشارکتی»، «زیرساختی-پشتیبانی»، «قانونی-سیاستگذاری»، «ساختاری–کارکردی»، «نظارت و ارزیابی»، «ارتباطی» و «آموزشی–توانمندسازی» بودند که همگنی و پایایی معرفها مورد تأیید قرار گرفت که مؤلفههای «ارتباطی» و «انگیزشی» بهترتیب دارای بیشترین و کمترین مقدار ضریب استاندارد بودند (964/0 و 786/0). بر این اساس، بهمنظور بهبود ارتباط بین تحقیقات و ترویج، سازوکارهایی چون: انگیزههای مادی و معنوی، مشارکت در فرآیند برنامهریزی چندسطحی، بهرهگیری از ظرفیتهای بخش غیردولتی، برنامههای آموزشی و توانمندسازی، اصلاحات ساختاری، فراهم نمودن امکانات و زیرساختهای لازم و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد میشود.